Wednesday, July 25, 2012

PUJIAN...





Kita ini sebenarnya terlalu lemah sangat . Cuma kita sahaja kadang-kadang rasa kita ini hebat. Lebih-lebih lagi bila kita dipuji oleh orang lain. Lagi ramai orang memuji kita lagi kita rasa hebat.


Tapi hakikat dan sebenarnya bila kita rasa hebat bila kita dipuji orang, itu bukti dan tanda kita terlalu lemah. Kenapa?
Sebab kita memerlukan pujian orang lain untuk rasa hebat. Bila orang tak puji kita pun tak rasa diri kita hebat.


Hakikat sebenarnya kita memang manusia yang lemah. Kekuatan yang kita ada sebenarnya anugerah yang sebenarnya di pinjamkan sementara oleh Allah SWT. Sewaktu kita masih muda Allah SWT pinjamkan kita kekuatan tubuh badan paling maksima. Bila kita semakin tua kekuatan tubuh itu sedikit demi sedikit di tarik balik. Sewaktu kita muda juga Allah SWT pinjamkan kita kesihatan yang optima, ketajaman fikiran, semangat yang membara dan sebagainya. Tapi, semakin umur kita meningkat semua itu akan di tarik balik oleh Allah SWT. Secara sedikit demi sedikit, atau ada juga yang secara tiba-tiba. Itu semua hak Allah SWT. Dia boleh melakukan apa saja kepada sesiapa sahaja mengikut kehendak Nya.


Kalau kita sedar hakikat ini, maka kita tak akan rasa diri kita hebat walau pun kita dipuji orang. Malah kita amat takut di puji orang, kerana bagi kita yang sedar, segala kekuatan dan kelebihan itu datangnya dari Allah SWT. Segala puji-pujian itu hanya milik Allah SWT, Tuhan sekelian alam.


Bukankah itu yang kita ulang-ulangkan setiap kali membaca Al-fatihah? Maka... beristighfarlah segera bila ada orang memuji kita.





No comments:

Post a Comment