Saturday, July 21, 2012

Terus Mencari





Mencari diri.
Siapakah diri aku yang sebenar ?
Dalam melalui kitar sebuah kehidupan. Aku terus mencari identitiku yang sebenar. Aku ini sepatutnya macam mana ? Siapa yang aku perlu ikuti ? Aku perlu jadi apa ?


Persoalan yang biasa muncul di dalam diri.
Tetapi apakah aku berjaya mencari diri aku yang sebenar, atau aku sekadar berimaginasi akan sesuatu yang bukannya dari diri aku yang sebenar. Maka di sinilah permulaannya akan proses memahami dan mengetahui, bagaimana hendak mencari diri.


Siapakah yang lebih kenal akan diri ini ?
Ayahkah ? Ibukah ? Rakan-rakankah ?


Hakikatnya, walaupun ibu yang mengandungkan kita sendiri, dia tidak juga lebih mengenali diri kita. Tetapi yang mewujudkan aku di dalam rahim ibu, itulah yang amat mengenali diri ini. Ibu tidak mencipta kita. Ibu tidak mewujudkan kita. Bahkan Ibu menangis apabila kita wujud di dalam perutnya. Menangis gembira. Terkejut dan tidak sangka. Kita adalah anugerah. Dan sama sekali bukan Ibu yang mampu mewujudkan kita.


Jadi, yang mewujudkan aku adalah yang amat mengenali aku sebenarnya. Dia yang faham, aku ini patut menjadi apa. Dia yang mengetahui, siapa diri ini yang sebenarnya. Dialah... Allah SWT. Maka, bertanyalah kepada Dia. Maka, langkah pertama dalam mencari diri sendiri adalah dengan kembali kepadaNya. Cuba perhatikan apa yang Dia bicarakan berkenaan diri ini.


Di manakah hendak mencari bicaraNya? Allah telah mempermudahkan manusia, makhlukNya, untuk mencari apa yang dibicarakan olehNya di dalam Al-Quran yang dijaga olehNya.


Apakah sebenarnya diri aku ini, di atas dunia ini apa yang patut aku lakukan.
Seringkali aku mudah tertipu dengan sekeliling yang memperdaya. Sedangkan hakikatnya, aku sendiri tidak mengetahui siapakah mereka yang sebenarnya, dan apakah yang sepatutnya mereka lakukan.
Di sinilah, timbulnya kekacauan dalam kehidupan seorang insan.


Siapakah aku dan adakah aku cukup berani mencari diri, dengan jalan yang akan membawa aku kepada segala penyelesaian kesulitan sebuah kehidupan ?



No comments:

Post a Comment